Logopedia
Witam serdecznie wszystkich „zakręconych logopedycznie”
Moi drodzy cały czas czuwamy nad rozwojem naszych milusińskich, również w zakresie prawidłowej mowy. W moim kąciku logopedycznym zawsze znajdziecie materiały , które Wam w tym pomogą.
Drogo Rodzicu ! Zadawaj dziecku krótkie proste pytania prowokujące do mówienia.
Jeśli dziecko nie zna odpowiedzi, można mu podpowiedzieć i nazwać przedmiot lub czynność. Nigdy jednak nie należy od razu odpowiadać za dziecko. Trzeba dać mu szansę, aby się zastanowiło i spokojnie odpowiedziało.
Drogi Rodzicu! Zachęcaj dziecko do udziału w codziennych czynnościach. Opowiadaj o tym, co robicie np.
Mama je jabłko. Jabłko jest czerwone i słodkie. Zobacz.
Teraz założymy sweter. Sweter jest zielony i miękki. Ma guziki.
To jest dom. Dom jest duży. Ma okna.
Umyj zęby. Gdzie masz zęby? Pokaż.
Ważne żeby zdania nie były zbyt skomplikowane, a słownictwo bliskie dziecku.
Ćwiczenia usprawniające funkcję oddechową:
dmuchanie na płomień świecy tak, by płomień wyginał się w różne strony, ale nie zgasł
dmuchanie piórek, wacików, lekkich przedmiotów, chrupek
dmuchanie baniek mydlanych
wąchanie kwiatków, różnych zapachów, np. perfum, mydła, szamponów itd.
unoszenie słomką lekkich przedmiotów, wacików, chrupek i utrzymywanie w powietrzu przez pewien czas
picie napoi przez słomkę
dmuchanie piłeczki styropianowej
Ćwiczenia artykulacyjne
Język:
kierowanie języka w kąciki ust: w prawo i w lewo przy szeroko otwartych ustach
unoszenie języka na wargę górną- język szeroki i wąski
,,malowanie’’ językiem podniebienia twardego, dochodząc do podniebienia miękkiego
dotykanie językiem poszczególnych zębów ,, liczenie zębów’’ na górze i na dole
,, malowanie językiem policzków’’ od wewnątrz
,,malowanie językiem zębów’’ na górze i na dole
,,śliweczka’’- przy zamkniętych ustach przesuwanie języka wokół ust, wykonując kółka
wypychanie policzków językiem od wewnątrz na zmianę raz z prawej, raz z lewej strony
kląskanie językiem.
Wymawianie głoski ,,l’’ wolno, potem coraz szybciej.
Wymawianie głoski ,,t’’ wolno, potem coraz szybciej.
Wymawianie głoski ,, d’’ wolno, potem coraz szybciej.
Wymawianie głosek ,, t-d’’ wolno, potem coraz szybciej.
Wymawianie głosek ,, t-d-n’’ wolno, potem coraz szybciej.
Wypowiadanie głoski ,,l’’ w sylabach:
- la-la-la
- lo-lo-lo
- lu-lu-lu
- le-le-le
- ly-ly-ly
- allll, olll, ull, ell, ylll, ill.
Wypowiadanie głoski ,,t’’ w sylabach:
- ta-ta-ta
- to-to-to
- tu-tu-tu
- te-te-te
- ty-ty-ty
- atut, ottt, uttt, ettt, ytt, ittt.
Wypowiadanie głoski ,,d’’ w sylabach:
- da-da-da
- do-do-do
- du-du-du
- de-de-de
- dy-dy-dy
- add, odd, uddd, edd, udd, iddd
Ćwiczenia fonacyjne
Wymawianie, śpiewanie samogłosek (początkowo jednej potem ich kombinacji)
- a
- a-a
- a-a-a-a
- identycznie pozostałe samogłoski: o, e, u, y, i.
Wymawianie oraz śpiewanie kombinacji samogłosek:
- a-o
- a-o-u
- e-i-y.